Wat is goed debiteurenbeheer?

Debiteurenbeheer is het achterhalen van achterstallig geld van wanbetalers en heeft als doel het percentage uitstaande inkomsten zo laag mogelijk te houden. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen en in het internet is veel debiteurenbeheer informatie te vinden. Maar hoe kan je die wanbetalers nou structureel tot betalen aanmanen?

Wel of geen klant?

Het begint al bij de eerste kennismaking. Wil je wel of niet in zee met die klant? Doe altijd een backgroundcheck voordat je een relatie aangaat en een kredietwaardigheidsrapport kan ook veel waardevolle informatie geven. Deze zijn gemakkelijk op te vragen. Een klant die financieel in de problemen zit kan onbetrouwbaar zijn wat betreft betalen. Hou hier rekening mee.

Betaalmethodes

Of je nu een webwinkel hebt of een ander bedrijf, het is belangrijk dat je het de klanten zo makkelijk mogelijk maakt om te betalen. Er zijn verschillende online betaalmethodes aanwezig en die van jou moeten een zo groot mogelijk bereik hebben binnen jouw doelgroep. Facturaties die worden uitgestuurd moeten duidelijk en professioneel zijn zodat je de klant geen reden geeft tot twijfel. Allicht is het een idee om dit grotendeels via email te doen ook om de snelheid te bevorderen.

De moeilijke gevallen

Als je bovenstaande tips toepast zou je een zo laag mogelijk aantal laat betalende debiteurs over moeten hebben. Soms is een berichtje genoeg om een betaling in gang te zetten en was de wanbetaling niet bewust. De hardnekkige gevallen die dan nog niet betalen moet je op een gegeven moment officieel gaan aanpakken. Een incassobureau kan je daar bij helpen en kan je ook debiteurenbeheer informatie verstrekken en tips geven om je beleid te stroomlijnen.